Waarom B2B merken steeds meer van mensen houden.
Door mijn ogen ziet de wereld er redelijk overzichtelijk uit. Dat komt zo: ik schep mijn eigen wereldje waarin ik alles een plekje geef. Dat wereldbeeld van mij wordt bepaald door mijn leven met vrolijke en droevige ervaringen, idealen, teleurstellingen, dingen waar ik blij van word, dingen waarvan ik gruwel.
Elke gebeurtenis geef ik een plekje ergens in mijn historische breedbeeldselfie. Daar voel ik me prettig bij. Leven in de brouwerij genoeg, maar wel zo dat ik het kan behappen. Ik raak niet zo gauw van iets in de war, omdat ik het op mijn manier wel ergens kan plaatsen.
Jouw bril, jouw blik
Een frame. Zo noemt de psychologie deze set van beelden, levenswaarden en – want dat zijn het – vooroordelen. De term ‘framing’ komt regelmatig voorbij in de p.r.-wereld, wanneer een klant of een tegenstander publiekelijk geassocieerd moet worden met een bepaalde positieve of negatieve waarde of (voor)oordeel.
Ik heb zo’n frame. Zo’n bril waardoor ik vanuit mijn perceptie kijk naar mensen, dingen en gebeurtenissen. Mijn vrouw heeft ook een frame. Die is anders dan die van mij. Maar we zijn al wat jaren bij elkaar en we kunnen ons goed in elkaar verplaatsen. We kennen elkaars geschiedenis en wereldbeelden. Hierdoor weet ik redelijk goed hoe zij mijn informatie interpreteert en andersom. Dankzij deze voorkennis – en de manier waarop ik die gebruik – landen mijn verhalen bij haar zoals ik ze bedoel.
Mijn beeld, jouw beeld?
Zoals het werkt bij mij privé, werkt het ook bij jou in de zakelijke communicatie. Wil je mensen innemen voor je merk, diensten of producten, dan begint dat met die mensen begrijpen. Bij weten in welk bodemtype je jouw zaadje gaat planten. Zeker in de B2B communicatie wringt het daar nogal eens. Hoe vaak communiceren bedrijven niet vanuit hun eigen beleving, in de veronderstelling dat de (potentiële) klant hetzelfde ideaalbeeld heeft. In veel gevallen begrijp je elkaar wel, maar schuren de achterliggende gedachten nog teveel langs elkaar. Met het risico dat de opdracht of het contract aan je voorbijgaat.
Wie is de mens achter de klant?
In dit artikel over de toekomst van B2B lees je bijvoorbeeld: ‘Millennial B2B-kopers reageren positief op bedrijven die gevoelens van vertrouwen, compatibiliteit en verbondenheid oproepen, in tegenstelling tot kopers van 50 jaar en ouder, die meer gericht zijn op bedrijfsvoordelen en resultaten.’ Kijk daarom ook naar de mens achter de B2B-koper: wat is zijn beeld van het leven, van de samenleving? Merken die de moeite nemen om zich te verdiepen in de mens achter de klant, kunnen zomaar een streepje voor hebben.
En dat echt niet alleen in de B2C markten.